Система Orphus

Моніторингове дослідження якості підручників у Полтавській області у 2011 році

У 2011 році відповідно до Положення про апробацію та моніторингові дослідження навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 8 серпня 2008 року № 401 та наказів Міністерства освіти і науки України від 22 лютого 2011р. № 169 та від 18 березня 2011 № 122 проводився моніторинг якості підручників для 9 класу.

Основна мета моніторингу - вивчення суспільної та педагогічної думки щодо функцій, структури та змістового забезпечення підручників, а також рівня їх поліграфічного виконання (добір ілюстративних засобів, повнота реалізації їх функцій як джерела позатекстової інформації тощо).

У Полтавській області було визначено 14 підручників для аналізу: 4 - з української мови, 2 – з французької мови, 4 – із зарубіжної літератури та 4 – з хімії. Один з них («Французька мова» автора Дугельної Т.А.) до Полтавської області не надходив, такі підручники як «Французька мова» автора Клименко Ю. М. та «Українська мова» автора Пентилюка М. І. надійшли до області у незначній кількості і були проаналізовані меншою від запланованої кількістю респондентів. 

Загальна кількість респондентів, яка брала участь у моніторинговому дослідженні якості підручників для 9 класу, по області становила 6439 осіб: з них 2927 - учнів, 2927 - батьків та 585 - вчителів. 70% - жителі міської місцевості та 30% - сільської місцевості.

Дослідження проводилося впродовж квітня - травня. У ньому були задіяні освітяни усіх районів та міст області. Найбільша кількість опитуваних була у містах Полтаві, Кременчуці, Комсомольську, Лубнах, Глобинському та Кобеляцькому районах. 

Узагальнені анкети були направлені до Інституту інноваційних технологій та змісту освіти. Результати дослідження виставлені на сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

В цілому педагоги характеризують навчальні книги для дев’ятикласників  як такі, що репрезентують знання і види діяльності з кожного конкретного навчального предмета відповідно до Державного стандарту основної і повної загальної середньої освіти та вимог програм. Проте, у цілому схвалюючи новостворені підручники для 9-го класу, учителі висловили цілий ряд зауважень щодо якості їх компонентів та сформулювали конструктивні побажання відносно шляхів усунення виявлених недоліків.

Аналіз статистичних даних моніторингового дослідження виявив, що узагальнена учительська оцінка якості переважної більшості підручників для 9-го класу знаходиться в межах 0,7 – 0,9 бала (при максимальній оцінці в 1 бал).

Аналізуючи такі підручники як «Українська мова» авторів Глазової О. П., Пентилюк М. І., Заболотного В.В., «Хімія» авторів Буринської Н.М., Лашевської Г.А., вчителі Полтавської області вказали на фактичні та механічні (друкарські) помилки. У підручниках з української мови були виявлені помилки у визначеннях, неправильне написання слів, наявність лексичних повторів, стилістичних помилок. У підручниках з хімії вчителі вказали на невірно подану формулу визначення швидкості хімічної реакції, недотримання правил БЖД, зазначили невідповідність ілюстративного матеріалу тексту, інші помилки.   Щодо інших підручників були висловлені суттєві побажання щодо поліпшення їх якості.

У вересні-листопаді 2011 р. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України готує статистично-аналітичні матеріали за результатами моніторингового дослідження, які будуть надані  авторам і видавництвам з метою доопрацювання підручників, врахування зауважень та побажань респондентів.

Відповідальний за зміст сторінки
О.В.Волошко
Останнє оновлення 31.10.2011

 


 Copyright © 2001-2017, Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського. Всі права застережені. 
Copyright © 2001-2017, Poltava Regional In-service Educator Training Institute. All rights reserved.