Система Orphus

Обласні змаганні інтелектуальної гри «Дебати»

З 2007 р. Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського щорічно проводить обласні учнівські змагання інтелектуальної гри «Дебати».
Метою гри «Дебати» є підвищення ролі підліткових клубів в організації змістовного дозвілля юнацької молоді, виявлення юних обдарувань та інтелектуалів, оновлення змісту, форм та методів позакласної виховної роботи.
Завдання гри:

  •  створення атмосфери творчості та змагальності;
  •  залучення учнів до змістовного дозвілля;
  •  виявлення та підтримка обдарованої молоді;
  •  сприяння розширенню кругозору;
  •  активізація навчально-пізнавальної роботи;
  •  сприяння гармонійному розвитку особистості учня;
  •  стимулювання зацікавленості дитини до підвищення свого інтелектуального рівня;
  •  формування національної свідомості у молоді.

Суть гри
Дебати – це командна, рольова інтелектуальна гра, в якій одна команда аргументовано доводить певну тезу, а інша – опонує їй. У ході гри команди змагаються між собою навколо визначеної теми. Обов’язок обох команд кваліфіковано та в межах певних часових рамок представити свою позицію, власні аргументи “за” чи “проти”. Гру оцінює суддя (або кілька суддів), які й визначають переможця в раунді. Головне завдання команд – переконати в своїй правоті саме суддів. Зазвичай, гравці мають на меті таки переконати суддю і виграти, але окремі індивіди одержують задоволення просто від самого процесу гри без цілі виграти…і це теж правильно. Дебати дозволяють молоді обговорювати актуальні проблеми сучасності та інтелектуально розвиватись. Дебати – це місце зустрічі та спілкування. Ця гра несе для її учасників значну практичну користь.
Усі позитивні ефекти можна звести до кількох груп:
Розвиток критичного мислення – Дебати виробляють вміння аналізувати, виявляти сильні та слабкі сторони тих чи інших тез, виробляти оптимальне рішення з урахуванням наявних ресурсів, давати оцінку фактам та поєднати їх у тенденцію, оцінювати наслідки та результати дій з точки зору їх ефективності.
Розвиток структурного мислення – Дебати виховують вміння організувати мисленнєвий процес, структурно викласти свої думки, будувати логічні системи та конструкції та виявляти в них суперечності.
Розвиток риторичних навичок – Дебати сприяють оволодінню усним мовленням та мистецтвом переконання, надають навичок у складанні текстів промов та публічному виступі з ними, розвивають вміння тримати себе перед аудиторією.
Накопичення нових знань – Дебати дозволяють їх учасникам накопичувати та систематизувати нові знання з історії, права, культури, релігії, філософії, політики та інших сфер суспільного життя, крім того дозволяють опрацювати технології пошуку інформації та сприяють виробленню системного та об’ємного бачення проблеми.
Розвиток вміння працювати з людьми – Дебати виховують вміння працювати в колективі (команді, клубі), бути толерантними до протилежних думок, вислуховувати та розуміти контраргументи, повагу до людей.
Усі ці навички є корисними для юриста, політика, менеджера, журналіста та усіх інших гуманітарних професій.
Як і кожна гра, Дебати мають свої правила. Вони різняться в залежності від конкретного формату Дебатів, яких існує декілька.
Формат – це різновид Дебатів, що виокремлюється властивими лише йому характеристиками та правилами: кількість гравців у команді; час та порядок їх виступів; змістовне наповнення промов; види тем, що граються в межах данного формату; певні загальновживані засоби доведення тем, що притаманні даному формату; завдання команд; обов’язки гравців.
Світ Дебатів є досить різноманітним. У першу чергу це зумовлено різними особливостями в різних країнах світу. Ці особливості виявляються як на зовнішньому рівні – кількості гравців, час та порядок їх виступів, так і на внутрішньому рівні – специфіка тем та зумовлені нею обов’язки команд.
Ось основні найпоширеніші та найпопулярніші сьогодні дебатні формати:

  • Дебати Лінкольна-Дагласа (Lincoln-Douglas Debate) – Дебати один-на-один, Політичні дебати (Aмериканські Policy Debate) – грають дві команди по дві особи,
  • Дебати Карла Поппера (класичні – ціннісні теми) – три проти трьох, Політичний формат Дебатів Карла Поппера – три на три,
  • Австралійські дебати – три на три,
  • Американський формат Парламентських Дебатів – два на два,
  • Британський формат Парламентських Дебатів (British Parliamentary Debate або Worlds – офіційний формат Світових чемпіонатів) – змагаються чотири команди по дві особи,
  • Дебати Теда Тернера (Ted Turner Debate або Controversy Debate) – два на два;
  • Всесвітній формат шкільних дебатів – три на три та інші…

Зазначимо, що цей перелік не є вичерпним, свої, специфічні формати існують в різних країнах.
Історія
Дебати – гра, в яку грають студенти та школярі в усьому світі. Перші Дебати виникли приблизно в один час у США та Великій Британії (десь на прикінці ХІХ-початку ХХ століття), їх популярність підвищилась після ІІ Світової війни, а піку своєї по-пулярності у США Дебати досягли, починаючи з 1960-х років, після легендарних президентських теледебатів між Джоном Ф. Кеннеді та Річардом Ніксоном. До речі, більшість американських президентів свого часу були непоганими дебатерами. Що стосується іншого світу, то спочатку Дебати були найбільш розповсюджені в країнах Британської Співдружності (Ірландія, Австралія, ПАР), проте у 1990-х роках стали популярними в усьому світі, що дозволило провести кілька світових чемпіонатів серед школярів та студентів. Відзначимо своєрідність розвитку Дебатів у США (та країнах-сателітах) і у Британії, що дає можливість говорити про дві різні дебатні “культури”. Поряд з цим, програма Дебати існує в усіх європейських державах, де використовуються як американський так і британський підходи в розумінні Дебатів, а також комбіновані (синтезовані підходи). В Україні Дебати з’явилися в середині 90-х, коли в країнах Центральної та Східної Європи почали грати в Дебати Карла Поппера, а згодом у Парламентські дебати.
З 2011 року в Полтавській області проводяться обласні учнівські змагання інтелектуальної гри «Дебати» за Всесвітнім форматом шкільних дебатів та темами, що визначаються наказом Департаменту освіти і науки облдержадміністрації.
Для детальнішого ознайомлення з обласними учнівськими змаганнями інтелектуальної гри «Дебати» будуть корисними такі файли:
1. Положення про проведення обласних змагань інтелектуальної гри «Дебати»
2. Всесвітній формат шкільних дебатів (Автори: Боярський Назарій, Наумов Сергій).
3. Основи суддівства в дебатах (Автори: Боярський Назарій, Наумов Сергій).
4. Суддівський протокол Всесвітнього формату шкільних дебатів.

Відповідальна за зміст сторінки О.А.Красницька
Останнє оновлення 28.10.2013

 


 Copyright © 2001-2017, Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського. Всі права застережені. 
Copyright © 2001-2017, Poltava Regional In-service Educator Training Institute. All rights reserved.