Система Orphus

Відбулося підсумкове засідання обласної СДГ «Філософія у школі»: освітяни поділились досвідом і презентували методики розвитку креативного і критичного мислення дітей

 

21 грудня 2015 року у Полтавському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського відбулося розширене підсумкове засідання обласної спеціальної дослідницької групи «Філософія у школі», яка протягом 2012-2015 років займалась вивченням і апробацією методик рефлексивно-мисленнєвого розвитку дітей та упровадженням елементів філософії у навчальний процес (завантажити програму).

 

На засіданні вчителі Полтавщини, що входять до дослідницької групи, презентували своє відкриття практичної філософії та методик розвитку критичного і креативного мислення учнів, які вони вже сьогодні використовують на уроках та під час проведення різноманітних заходів, розповіли, як ці методики допомагають дітям, їх вмінню міркувати, висловлюватись, сприймати себе і оточуючий світ, більше того – бути успішними.

Відкрив засідання проректор з наукової роботи ПОІППО ім. М.В.Остроградського, завідувач кафедри філософії і економіки освіти, д.філос.н. Сергій Клепко, який зазначив важливість визначення ролі філософії у навчальному процесі та критичного й зваженого аналізу існуючих моделей викладання філософії у різних країнах – їх специфіки, ефективності і головне – доцільності (чи недоцільності) упровадження у практику української школи. Він наголосив на необхідності експериментального доведення ефективності тієї чи іншої методики та проведенні ґрунтовного аналізу існуючого змісту освіти – чи надає він відповідні компетенції своїми засобами.

Потім до учасників звернулась Тетяна Бондар, к.філос.н., доцент кафедри філософії і економіки освіти, координатор СДГ «Філософія у школі», яка привітала присутніх із завершенням трьохрічного етапу роботи СДГ, зазначивши, що хоча основний склад учасників і додався тільки на другому етапі (2014-2015рр.), це не завадило групі творчо і продуктивно працювати: навчатися, досліджувати і апробувати різні методики рефлексивно-мисленнєвого розвитку дітей, зокрема, програму американського педагога і філософа М.Ліпмана «Філософія для дітей (Р4С)». У 2012-2015 роках діяльність СДГ була переважно спрямована на ознайомлення з методикою М.Ліпмана «Філософія для дітей» та її популяризацію серед освітянської громадськості Полтавщини (публікація матеріалів, проведення круглих столів, навчальних науково-практичних семінарів, тренінгів та майстер-класів як для членів СДГ, так і для інших педагогів області, що зацікавились проблематикою).

У 2016 році основну увагу учасники СДГ планують спрямувати на індивідуальну роботу з апробації Р4С у своїй діяльності – ведення наукових і методичних щоденників, взаємообмін досвідом, вироблення власних методичних рекомендацій щодо шляхів упровадження програми у роботу на різних ланках освіти (початкова, середня та старша школа) та у різних форматах (проведення виховних годин, інтеграція методики у викладання різних предметів) з підсумковим виданням збірника з результатами напрацювань. Серед планів роботи – освоєння нових форматів діяльності (навчання з допомогою вебінарів та проведення філософського практикуму на базі Полтавської ЗОШ №5), розширення полтавської мережі «Філософія для дітей» через залучення Карлівської гімназії ім. Ніни Герасименко, на базі якої у березні планується провести навчальний науково-методичний семінар «Сучасні методики розвитку критичного і креативного мислення у школі (педагогічна стратегія «Філософія для дітей» М.Ліпмана)» за участі фахівців з Інституту філософської освіти і науки НПУ ім. М.Драгоманова. У підсумку – напрацювання 2016 року планується презентувати для освітян, що координують дослідно-експериментальну та інноваційну діяльність Полтавщини на обласному науково-практичному семінарі «Методики і стратегії розвитку критичного мислення: практика і перспективи», що запланований на грудень наступного року.

Напрацювання ж даного етапу – електронний збірник матеріалів членів СДГ, укладений педагогами на основі власних розробок і досвіду: «Розвиток критичного й креативного мислення дітей у школі» (ПОІППО, 2015) (завантажити обкладинку). На початку наступного року цей збірник буде виставлено у відкритому доступі на сайті Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського.

Частину наробок учасники групи презентували безпосередньо на засіданні.

Наталія Тягай, директор Комсомольської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 з поглибл. вивченням економіки та права, розповіла про важливість виховання покоління, яке вміє критично мислити, і необхідність введення до навчальних програм сучасних ЗНЗ як обов’язкового компоненту програм і методик, які дітей можуть цього навчити, зокрема – філософії для дітей М.Ліпмана.

Своїм досвідом використання програми "Філософії для дітей" у 1-2 класах поділилась із присутніми Марина Яненко, учитель початкових класів Миргородського НВК «Гелікон», розповівши про перші здобутки і напрацювання в роботі з P4C і показавши відео-фрагмент заняття філософією з малюками.

Людмила Мандрегеля, учитель української мови та літератури Полтавської гімназії №31, презентувала досвід проведення за методикою рефлексивного навчання М.Ліпмана уроків морального вибору та ті дивовижні зміни, які відбуваються з дітьми після таких уроків – як вони розкриваються, починають більш аргументовано і вільно висловлювати свої думки, замислюватись над питаннями, яким раніше не надавали значення.

Про важливість розвитку креативності молодших школярів, залучення до діяльності під час навчання обох півкуль (правої і лівої) мозку дітей розповіла Ольга Хвостенко, учитель початкових класів Полтавської ЗОШ І-ІІІ ст. № 5, яка разом із присутніми провела міні-майстер-клас, примірявши «шість мисленнєвих шляп» за методикою де Боно та апробувавши кілька простих і ефективних вправ на стимулювання й розвиток творчих здібностей.

Ольга Діщенко, учитель-методист, вчитель початкових класів Котелевської гімназії № 1 імені С.А.Ковпака, розповіла про прийоми й методи розвитку критичного мислення, які вона використовує з дітьми у початковій школі, зокрема, про методи складання віршів і схем, легкого запам’ятовування важких тем завдяки ігровим підходам і ейдетиці.

Про елементи філософії для дітей на уроках зарубіжної літератури розповіла учитель світової літератури та англійської мови Полтавської гімназії № 31 Тетяна Булига, запропонувавши присутнім надзвичайно цікаві способи подачі складних текстів і тем, які за допомогою методики М.Ліпмана можна розглядати більш ефективно.

Ірина Земелько, учитель історії і права, заст. директора з НВР ПолтавськоїЗОШ І-ІІІ ст. № 28 розповідала про важливість формування критичного мислення у школярів та медіаосвіту і її вплив на світогляд учнів в інформаційному суспільстві. Олена Булига, вчитель початкових класів Полтавської гімназії № 31 поділилась досвідом проведення батьківських зборів за методикою М.Ліпмана.

На завершенні засідання учасникам спеціальної дослідницької групи було вручено подяки кафедри філософії економіки освіти.

УСЬОГО ЗА ЧАС ДІЯЛЬНОСТІ СДГ «ФІЛОСОФІЯ У ШКОЛІ» ДЛЯ ОСВІТЯН ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ БУЛО ПРОВЕДЕНО:

  1. цикл обласних навчальних семінарів із практики викладання філософії для дітей із залученням фахівців з інших регіонів України, що мають досвід викладання даної програми:
      • «Філософія для дітей: особливості упровадження у школі», 25.03.2015 р. на базі НВК «Гелікон» (спікери – науковці Інституту філософської освіти і науки НПУ ім. М.Драгоманова к.філос.н., доц. кафедри культурології Юлія Кравченко та к.філос.н., доцент кафедри філософії Надія Адаменко) (http://poippo.pl.ua/novyny-poippo-blohom/item/2189-oblasnyi-naukovo-praktychnyi-seminar-metodyka-filosofiia-dlia-ditei-osoblyvosti-uprovadzhennia-u-shkoli);
      • «Філософія для дітей у початковій школі», 16.04.2015 р., на базі Полтавської гімназії №31 (ведучі майстер-класів – автори посібників "Цікава філософія" та "Філософія для дітей. Цікаві уроки для молодших школярів" – д.пед.н., професор, головний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України Наталія Гавриш та к.пед.н., доцент кафедри дошкільної освіти КПУ ім. Б.Грінченка Олена Ліннік) (http://poippo.pl.ua/novyny-poippo-blohom/item/2259-vidbuvsia-oblasnyi-naukovo-praktychnyi-seminar-filosofiia-dlia-ditei-u-pochatkovii-shkoli);
  1. триденний міжнародний семінар «Базові принципи та механізми упровадження методики рефлексивного навчання «Філософія для дітей» (P4C)», хедлайнером якого був доктор філософії, професор Джінван Парк – завідувач відділу етики Кйонсанського Національного університету (Південна Корея), Президент Міжнародного об’єднання «Філософія для дітей країн Азії та Океанії» (http://poippo.pl.ua/pidrozdily/kafedra-filosofii-i-ekonomiky-osvity/podii-kafedry-filosofii-ta-ekonomiky-osvity/2-i/1290-mizhnarodnyi-seminar-za-prohramoiu-filosofiia-dlia-ditei-dlia-osvitian-poltavshchyny-21-23-zhovtnia-2014-r).
  2. два круглих столи до Міжнародного Дня філософії, де розглядались проблеми формування критичного мислення і за матеріалами яких було підготовлено публікації у науково-методичному виданні «Постметодика» (http://poippo.pl.ua/pm/pdf-1-f-w/PM6_115.pdf):
  1. Засідання СДГ:
      • ««Філософія для дітей» М.Ліпмана як ефективна педагогічна технологія: досвід використання у Полтавській гімназії №31», 25.04.2014 (http://poippo.pl.ua/pidrozdily/kafedra-filosofii-i-ekonomiky-osvity/2-2013-09-10-11-30-01/1233-zasidannia-spetsialnoi-doslidnytskoi-hrupy-filosofiia-u-shkoli-25-kvitnia-2014-roku-m-poltava);
      • «Філософія для дітей: стиль мислення, що веде до успіху», 19.04.2013 (http://poippo.pl.ua/novyny-poippo-blohom/item/1081-vidbulosia-zasidannia-spetsialnoi-doslidnytskoi-hrupy-filosofiia-v-shkoli-19-kvitnia-2013-r-poippo);
      • Філософія для полтавських дітей (вивчення досвіду гімназії №31 м.Полтави), 14.03.2013 (http://poippo.pl.ua/pidrozdily/kafedra-filosofii-i-ekonomiky-osvity?id=1139)
  1. Створено мережу «Філософія для школи»: для обміну інформацією між українськими фахівцями, що займаються даною тематикою, об’єднання освітян і батьків, зацікавлених у вивченні і поширенні методик розвитку креативного і критичного мислення дітей групою створено мережу «Філософія для школи» (ел. адреса Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ) та спільноту у Фейсбук «Філософія для дітей / Philosophy for Children» (https://www.facebook.com/groups/955315897854032), яка постійно поповнюється не лише новинками, книжками та методиками, але й новими учасниками з України та інших країн.

Репортаж про захід студії «Місто»:

http://misto-tv.poltava.ua/news/novini/filosofiya-maye-buti-neobhidnim-komponentom-navchalnih-program-suchasnih-osvitnih-zakladiv.html

Філософія має бути необхідним компонентом навчальних програм сучасних освітніх закладів. В цьому переконані члени спеціальної дослідницької групи «Філософія у школі», яка діє при обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. 

З листопада 2012 року на кафедрі філософії і економіки освіти Полтавського інституту післядипломної педагогічної освіти розпочала роботу спеціальна дослідницька група «Філософія в школі». Її створено для вивчення проблеми впровадження у зміст середньої освіти філософських знань, підготовки рекомендацій та навчального посібника «Філософія в школі».

/Тетяна Бондар, доцент кафедри філософії і економіки освіти ПОІППО, координатор СДГ «Філософія у школі»
Наша група починалася з п\'яти осіб. Тобто, 5 зацікавлених вчителів прийшли і сказали, що їм цікава філософія для дітей, як її можна використовувати, що це дає нашим дітям. Сьогодні група у нас значно більша/

На цьому підсумковому засіданні дослідницької групи науковці хочуть поділитися тими практичними напрацюваннями, які вже мають. Так впровадженням у навчально-виховний процес програми професора Метью Ліпмана «Філософія для дітей» Полтавська гімназія №31 займається ще із 1996 року. Спершу програма викладалась як окремий спецкурс, згодом, у зв’язку зі скороченням годин, – як альтернативна форма проведення виховних годин, розповідає вчитель української мови Людмила Мандрегеля. Нині ж гімназія вже має власний методичний доробок.

/Людмила Мандрегеля, вчитель української мови гімназії №31
На звичайних уроках учні не можуть дочекатися дзвінка, бояться підняти руку, бути активними. А на таких уроках запитання задають власне вони самі, і відповідають на них аргументовано, докладно, не боячись/

В 13-й гімназії курс «Філософія у школі» впроваджується перший рік. Відтак представники закладу прийшли подивитися на досягнення колег.

/Наталія Орловська, директор гімназії №13
Ми хочемо вивчити досвід вчителів області, ознайомитися з напрацюваннями. Я сподіваюся, що ми запозичимо матеріали для своєї практичної діяльності/

В засіданні дослідницької групи взяли участь науковці ПОІППО, вчителі зі шкіл Полтави, Миргорода, Котельви, Гребінки, Зінькова та Комсомольська.

Юлія Іващенко

ФОТОГРАФІЇ

 


 Copyright © 2001-2019, Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського. Всі права застережені. 
Copyright © 2001-2019, Poltava Regional In-service Educator Training Institute. All rights reserved.