Система Orphus

Бібліотека Моє життя

Моє життя – бібліотека

Історія бібліотеки ПОІППО

З 1939 року почала свою роботу бібліотека Полтавського інституту удосконалення кваліфікації вчителів.

Головне завдання інституту в перші роки діяльності полягало в організації роботи курсів вчителів, яких так не вистачало в школах області. Це були перші читачі бібліотеки. Бібліотека обслуговувала 230 вчителів – слухачів курсів. На той час функціонував лише абонемент. Невелика площа старого приміщення не давала змоги відкрити читальну залу. Книжковий фонд в перші післявоєнні роки складав 1710 примірників.

Аналіз діяльності бібліотек ІППО, включаючи і полтавську, показує, що багато років цим книгозбірням практично не приділяли уваги на сторінках як бібліотекознавчих, так і психолого – педагогічних видань. Лише останнім часом з`явилося кілька публікацій, в яких епізодично згадуються бібліотеки ІППО. Здебільшого це відомості про кількісний склад їхнього бібліотечного фонду та основні показники діяльності. Проте бібліотеки ІППО ( раніше бібліотеки інститутів удосконалення кваліфікації учителів) пройшли, в тому числі і наша, доволі значний і цікавий шлях історичного розвитку, що розпочався в березні 1939 року, коли Рада Народних Комісарів УРСР видала постанову про створення обласних ІУКВ. При інститутах мали бути бібліотеки.

Архівні матеріали та регламентуючі документи повоєнного періоду дають фрагментарну уяву про діяльність цих бібліотек протягом 1939 – 1945 років, включаючи і нашу бібліотеку.

Головним завданням для нашої бібліотеки було формування бібліотечного фонду та обслуговування вчителів, у тому числі за допомогою бібліотечок - пересувок. Класні керівники шкіл відбирали 10-15 навчальних книжок, працювали з ними в школі, а через 10 днів повертали їх до бібліотеки, де розгорталася дискусія та бібліотекар робив бібліографічний огляд цієї літератури.

У скрутні післявоєнні роки фонд бібліотеки інституту був надзвичайно бідним.

За дві післявоєнні п’ятирічки (1946-1955 рр.) фонд бібліотеки складав 13 тисяч примірників.

У 60-70 рр. література надходила з бібколектору, книготоргу, магазинів ‘‘книга - поштою.’’

У цей час бібліотека почала одержувати і бібліотечну техніку (каталожні карточки і ящики, читацькі формуляри, зошити реєстрації газет і журналів і т. д.).

Події, які відбувалися в суспільстві в кінці 80-х на початку 90-х років, не пройшли осторонь бібліотеки. Стала виявлятися нестача необхідних підручників, художніх творів за новими програмами, методична література практично перестала надходити. Бібліотекарі тих післявоєнних років, які працювали в нашій бібліотеці пригадували, що в той час найбільш популярними були читацькі конференції по книзі А. Макаренка ‘‘Серце віддаю дітям’’, обговорення книги А. Дімарова «Ідол», диспути «Моя улюблена книга», «Книга – найкращий товариш». Проводилися диспути, бесіди, в яких намагалися прививати любов до книги, до читання взагалі.

В вересні 1987 р. до бібліотеки прийшла працювати я, Александрова Любов Анатоліївна. В приміщенні 70 м2 книжки були розкладені на підлозі великими купами з надписами ‘‘Хімія’’, ‘‘Фізика’’, ‘‘Біологія’’ та інші. А пусті стелажі стояли одинокими, сірими, як голі дерева взимку.

Була проведена повна перевірка книжкового фонду, переписані заново інвентарні книги, література зформована по таблицям ББК і перенесена на стелажі. На цю роботу я потратила 3 роки. Здала в макулатуру величезну кількість дуже старих книжок та періодичних видань, які мертвим вантажем лежали в підсобному приміщенні з 1945-47 років. У приміщення «засяяло» і перетворилося у книжкову вітальну. Бібліотека стала схожою на бібліотеку в тому понятті і виді, яке пред’являють до бібліотек в суспільстві.

Проведена бібліотекою робота щодо комплектування свої фондів позитивно вплинула на динаміку його росту впродовж 1990-2004-2008 рр. Приміром якщо в 1990 р. фонд бібліотеки становив 13 тисяч то на початок 2008 р. становить більше 27 тисяч видань. Розширився репертуар періодичних видань з 23 назв в 1990 р. до 143 назв на початок 2008 р.

Систематична «Картотека газетно-журнальних статей з педагогічних наук і освіти», різноманітні тематичні картотеки з актуальних питань реформування освіти максимально розкривають зміст інформаційних ресурсів бібліотеки, допомагають повноцінно задовольнити потреби навчальних закладів, педагогічних працівників, методистів, працівників освіти області.

Добре сформований та максимально наближений до потреб користувачів довідково – пошуковий апарат (ДПА) бібліотеки дозволяє здійснювати повноцінне довідково – бібліографічне інформування в активному режимі.

З метою інформування педагогічного колективу та працівників освіти області систематично випускаються інформаційні бюлетені «Нові надходження літератури в бібліотеку», вивішуються на стендах інституту (4рази на рік) та передаються в мережу.

Постійно ведеться аналітичний розпис газетно – журнальних статей, збірників, бібліотечних посібників і поповнювалися ними всі картотеки протягом року.

Постійно ведеться робота по популяризації бібліотечно-бібліографічних знань – це формування навичок користування книгою, фондами бібліотеки, її довідково-бібліографічним апаратом.

Готуються бібліографічні тематичні покажчики літератури, рекомендаційні списки, оформляються книжкові виставки, проводяться бібліографічні огляди. Основною ідеєю роботи, на мій погляд, повинно бути закладання ставлення до бібліотеки як до невичерпного джерела інформації, як до осередку де можна не лише поповнити свої знання, але й відпочити, поспілкуватись з однодумцями та опонентами, висловити найнеймовірніші погляди з упевненістю, що вони не будуть осміяні чи заборонені.

Бібліотека інституту стала центром особистісного спілкування, психологічного розвантаження методистів та вчителів. Вона живе, працює, ‘‘кипить’’ своїм життям і не втрачає надії на кращі часи.

Бібліотека й освіта – це поняття одного роду. Як і навчальні заклади бібліотеки поширюють ідеї, сприяють розвитку допитливості, заохочують людей до пізнання нового, дають змогу кожній особистості виробити своє ставлення до того чи іншого питання, отримати загальні та професійні знання. Головне моє завдання – щоб ні один читач не вийшов з бібліотеки без потрібної йому інформації.

Той, хто хоч раз переступив заповітний поріг бібліотеки, нашої бібліотеки, обов’язково повертається сюди ще і ще раз. І так безліч разів впродовж 21 року моєї роботи, мого життя.

Скільки разів зустрічаю я своїх читачів лагідним поглядом, довірливим стилем праці і спілкування. І ньому є певна камерність, певний настрій, іноді урочистість і завжди прекрасна таємнича змова, що виростає на терені спільного знання.

Тут працюють, тут пізнають, тут насолоджуються величчю необхідних книжок отримують знання. Тут навчаються вчителі. Бібліотека назавжди залишається особливою, а прийом у ній-сердечним і кваліфікованими.

Часто приходять на думку спогади з далекого дитинства, коли я прийшла до 1-го класу, у великий будинок, з якого дивилися у мою душу високі вікна шкільної бібліотеки. Там завжди пахло чимось незбагненно-таємничим. Там завжди було тихо і урочисто, як у храмі. Я ходила потім рядами книжкових полиць навшпиньках, наче боялася розбудити ту священну таємничу тишу… Запах тих перших книжок залишився зі мною на все життя.

Всі ми родом із дитинства. З першої нашої книжечки, яка навчила нас життєвої мудрості. Без книги всі ми ніщо, звичайнісінькі істоти, несвідомі людського буття. І мише книги – вічні і мудрі, вміють переконати кожного з нас стати Людиною.

Пройдуть роки, десятиліття. Зміняться покоління, ідеології, епохи. Але залишаються книги – вічні обереги нашої пам’яті нашої історії, нашої духовності.

Триста, п’ятсот років житиме наш інститут і стільки ж років нехай живе в ньому бібліотека, а в ній – книжка.

Підготувала :
Зав. бібліотекою ПОІППО з 1987 по грудень 2007 р.
Александрова Л.А.

Відповідальна за зміст сторінки Т.Є.Курєнкова
Останнє оновлення 2008

 


 Copyright © 2001-2019, Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського. Всі права застережені. 
Copyright © 2001-2019, Poltava Regional In-service Educator Training Institute. All rights reserved.